Odszkodowanie za spóźniony lot – orzeczenia TSUE

Zgodnie z Rozporządzeniem (WE) 261/2004, pasażerowie są uprawnieni do odszkodowania w wysokości do 600 euro za 3 godziny opóźnienia lub więcej, a także w przypadku odwołanego lotu i nieuzasadnionej odmowy przyjęcia na pokład. Przepis ma zastosowanie dla wszystkich lotów w obrębie, do lub z UE, a także linii lotniczych zarejestrowanych w Unii Europejskiej.

Karty pokładowe nie będą już potrzebne do zgłoszenia roszczeń odszkodowawczych za opóźnione bądź odwołane loty. Do 24 października 2019 roku, wymagano ich, aby potwierdzić obecność pasażera na lotnisku lub wejście na pokład samolotu i móc starać się o odszkodowanie. Patrz postanowienie TSUE z dnia 24 października 2019 r., C-756/18 (easyJet Airline).

W innym orzeczeniu (wyrok TSUE z dnia 19 grudnia 2019 r., C-532/18 (Niki Luftfahrt), Trybunał rozstrzygnął sprawę dotyczącą odszkodowania od austrackiego przewoźnika lotniczego w związku z poparzeniami, jakich doznała pasażerka na skutek przewrócenia się kubka z gorącą kawą, do którego doszło z nieznanych powodów podczas lotu międzynarodowego, orzekając, że przewoźnik lotniczy odpowiada za śmierć lub uszkodzenie ciała pasażera w wyniku wypadku, mającego miejsce na pokładzie samolotu bądź w trakcie czynności związanych z wsiadaniem lub wysiadaniem, również wtedy, gdy jest on spowodowany zdarzeniem nieprzewidzianym i mającym nieumyślny charakter. Zdarzenie to, jak podkreślił TSUE, nie musi wynikać z ryzyka typowego dla przewozu lotniczego, ani też być bezpośrednio z nim związane.

Postanowieniem z dnia 13 lutego 2020 r., C-606/19 (Flightright) TSUE przesądził kwestię właściwości sądu w przypadku dochodzenia odszkodowania za lot łączony składający się z kilku odcinków przebiegających przez różne kraje, obsługiwanych przez różnych przewoźników lotniczych, zarezerwowany w ramach pojedynczej, potwierdzonej rezerwacji, którego ostatni odcinek został odwołany. Pytanie dotyczyło, czy powództwo odszkodowawcze może rozstrzygnąć sąd pierwszego odcinka, niewątpliwie bliższego dla powoda występującego z powództwem o odszkodowanie, czy też sąd miejsca odcinka odwołanego, znacznie od niego oddalonego.Trybunał stwierdził, że tego rodzaju sprawy powinny trafiać przed sąd, w którego obszarze właściwości znajduje się miejsce odlotu pierwszego odcinka lotu.

Co ciekawe, podtrzymując swoją dotychczasową prokonsumecką linię orzeczniczą tsue uznał, iż w przypadku lotu łączonego, będącego przedmiotem jednej rezerwacji i wykonanego w ramach umowy code-share, obsługujący przewoźnik lotniczy, który wykonał pierwszy lot, jest zobowiązany do zapłaty odszkodowania nawet w razie opóźnienia powstałego w trakcie drugiego lotu obsługiwanego przez innego przewoźnika lotniczego. Zdaniem TSUE taka interpretacja jest zgodna z celem zapewnienia wysokiego poziomu ochrony pasażerów zawartym w rozporządzenia 261/2004. Rozwiązanie takie gwarantuje, że pasażerom zostanie wypłacone odszkodowanie przez przewoźnika lotniczego, który zawarł z nimi umowę przewozu, bez konieczności uwzględnienia uzgodnień poczynionych przez owego przewoźnika w odniesieniu do wykonania drugiego lotu składającego się na lot łączony.