Anulowanie faktury VAT
Celem faktury jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, pełni ona bowiem szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt nabycia określonych towarów lub usług, czy też otrzymania zaliczki, co oznacza, że nie można uznać za prawidłową fakturę, gdy nie wskazuje ona zaistniałego zdarzenia gospodarczego. Faktura jest zatem dokumentem potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego i nierozerwalnie związana jest z powstaniem obowiązku podatkowego.
Możliwość anulowania faktur, mimo że nie jest dopuszczona wyraźnie przez ustawę o VAT, aczkolwiek orzecznictwo (np. NSA w wyroku z 11.04.2017 (I FSK 1460/15) oraz organy podatkowe (pismo z dnia 29 września 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.394.2020.1.ISK) aprobują ją jako praktyczną i realną drogę „wycofania się” podatnika z błędnego wystawienia dokumentu rozliczeniowego.
Stanowisko takie potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydanej 21 marca 2019 roku interpretacji indywidualnej, 0111-KDIB3-1.4012.12.2019.2.RSZ, w której określił, że:
„Anulowanie faktury powinno być traktowane w sposób wyjątkowy i wykorzystywane tylko w przypadku zaistnienia takiej konieczności. Ponadto podatnik powinien dołożyć należytej staranności przy dokumentowaniu zaistniałych zdarzeń gospodarczych. W przypadku anulowania faktury sprzedawca (wystawca faktury) winien posiadać w swojej dokumentacji zarówno kopię, jak i oryginał dokumentu sprzedaży z dokonaną na nich adnotacją unieważniającą fakturę, która uniemożliwi ich powtórne wydanie i wykorzystanie. Zatem anulowanie faktury dotyczy tylko tych przypadków, gdy faktura dokumentuje czynność rzeczywiście niedokonaną”.
Warunki:
Po pierwsze anulowanie jest możliwe, tylko jeśli faktura nie została “wprowadzona do obrotu prawnego”. Przesłankę „wprowadzenie do obrotu” organy podatkowe pojmują bardzo szeroko.
Po drugie, anulowanie jest możliwe, jeśli czynność, którą dokumentuje, nie została wykonana. Nie ma zatem możliwości anulowania faktury wystawionej z tytułu rzeczywiście zrealizowanej transakcji (świadczenie usługi, dostawa towaru).
Gdy natomiast po wystawieniu faktury następują zdarzenia mające wpływ na jej treść lub zawiera ona błędy, dokument ten należy poprawić, tj. skorygować przez wystawienie faktury korygującej (częściowo lub „do zera”). Jest to bardzo istotne rozróżnienie pokazujące granicę między anulowaniem faktury a jej korektą „do zera”. Jeżeli transakcja opisana na fakturze rzeczywiście wystąpiła, to anulowanie dokumentującej ją faktury nie jest możliwe i stosuje się korektę zerującą, natomiast możliwość stornowania faktur należy zachować na nieliczne przypadki.