Podział majątku wspólnego małżonków obejmującego nieruchomość obciążoną hipoteką zabezpieczającą udzielony małżonkom kredyt bankowy

Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 28 marca 2019 r. III CZP 21/18, przesądził, iż w sprawie o podział majątku wspólnego małżonków, obejmującego nieruchomość obciążoną hipoteką zabezpieczającą udzielony małżonkom kredyt bankowy, sąd – przydzielając tę nieruchomość na własność jednego z małżonków – ustala jej wartość z pominięciem wartości obciążenia hipotecznego, chyba że in casu przemawiają przeciwko temu jakieś ważne względy.

W uchwale składu siedmiu sędziów z dnia 27 lutego 2019 roku, III CZP 30/18 (OSNC 2019, Nr 9, poz. 87), Sąd Najwyższy szczegółowo objaśnił, jakie okoliczności są prawnie doniosłe przy oznaczaniu wartości nieruchomości. Gdy zaś chodzi o spłaty kredytu, które będą miały miejsce po zakończeniu postępowania o podział majątku wspólnego, Sąd Najwyższy w cyt. wyżej uchwale, wyjaśnił, że art. 618 § 3 k.p.c. nie wyłącza dochodzenia między małżonkami roszczenia o zwrot kwoty zobowiązania zabezpieczonego hipoteką, spłaconego przez jednego z nich po uprawomocnieniu się postanowienia o podziale majątku wspólnego. Tego rodzaju spłaty w oczywisty sposób nie mogą być rozliczane w postępowaniu działowym.

Jeśli małżonkowie, którzy się rozwiedli zaciągnęli kredyt hipoteczny wraz z rodzicami, to bank będzie szukał zaspokojenia kredytu u wszystkich tych, którzy są jego dłużnikami – orzekł Sąd Najwyższy. Rozliczenie między tymi osobami musi nastąpić w częściach równych (zgodnie z art. 376 kc ) z uwzględnieniem charakteru łączącej ich umowy – dodał Sąd Najwyższy w postanowieniu z dnia 13 marca 2020 r. III CZP 64/19.